Blogitekstit

Liikenteestä vaihtoehtoisesti
Järjetön hiekoitusvimma ihmetyttää
7. joulukuuta 2014 22:15
http://s667.photobucket.com/user/steelman_2/media/tappajasepeli001.jpg.html (7.12.2014)

Vuosi sitten joulukuussa Helsinkiin tuli pieni lumimyräkkä, joka pian suli pois. Yli-innokas hiekoitus jäi monille tahoille pitkäksi vaivaksi.

Kaksi viikkoa sitten viikonlopuksi satoi pikkuisen lunta pääkaupunkiin. Tällä kertaa jätettiin onneksi laajemmalti pikahiekoittamatta. Lukuisat tahot kiittävät tästä. Etenkin pyöräilijät, veron- ja yhtiövuokrienmaksajat, koirantassujen omistajat, laiskat kotisiivoajat ja hiekkaharjutkin.

Laitetaan ”tappajasepeli” laajemmin kiertoon vasta pysyvämmän lumen tullessa. Jokainen Hesassa talvipyöräilevä tietää, miten mielellään väistelee turhia hiekkoja kuivalla asvaltilla kahdesta syystä. Ne hidastavat ja puhkovat!

Risto Larjavaara

Kolme liikenneaiheista elokuvamainosta peräkkäin
27. marraskuuta 2014 16:41
http://mhstatic.de/fm/1/IS_%C3%84rger_im_Auto_450.1905576.jpg (27.11.2014)

Tulipa käytyä elokuvissa pari kertaa viime viikolla. Ennen varsinaista elokuvaa on mainoksia 15 minuuttia. Niiden joukossa oli kolmen peräkkäinen ”liikennerypäs”.

Ekassa nuori pari oli haikean oloisia. Lopussa luki, että on lähdettävä pois ja Matkahuolto josta saa aikataulut. On hyvin ymmärrettävää, että Matkahuolto mainostaa, koska Onnibus rynnii heidän reviirilleen. Yhtiö ei pääse esim. Helsingissä eikä Tampereella virallisille linja-autoasemille.

Toinen mainos oli hyvin lyhyt Liikenneturvalta. Piirroskuvissa muistutettiin pitämään turvaväli.

Kolmannessa sänkimachomies kiihdyttää Nissan Qashqaita eli kansankielellä ”Kassihaita” kierroksille. Vieressä on jenkkiurheiluauto väsyneenä. Kaupunkimaasturi ampaisee valtavalla vauhdilla kaahailuun. Toisella kerralla leffassa tajusin, että alue on Vuosaaren suljettu satama-alue.

Tämä kaaharimainos toi mieleen vuoskikymmenten takaiset alkeelliset automainokset. Silloin autojen merkeissäkin oli enemmän Avenger (kostaja) -tyylisiä nimiä ja huippunopeudet keskeisesti esillä.

Risto Larjavaara

Tanskalaisarkkitehti Jan Gehlin upeat visiot
15. marraskuuta 2014 20:43
http://commons.newvillagepress.net/commons/wordpress/wp-content/uploads/2014/04/Jan-Gehl1-small.jpg
http://commons.newvillagepress.net/commons/wordpress/wp-content/uploads/2014/04/Jan-Gehl1-small.jpg (15.11.2014)

Ylen Teemalla esitettiin 13.11 hieno tiededokumentti ”Mittapuuna ihminen”. Kannattaa katsoa kuukauden ajan Areenasta.

Tässä ranskalaisin viivoin hajahuomioita:

– Kööpenhaminan keskustassa pyöräilijöitä jo 35 % ja autoilijoita 24%. Hyvät pyöräväylät ja kävelykadut muuttaneet keskustan miellyttäväksi.

– New Yorkissa aikoinaan jalankulkumääriä ei  laskettu keskustassa, mutta yksioikoisesti tyyliin autoja 90 %. Nyt Times Square ja Broadwayn aukioita rauhoitettu ja kaupunkilaiset tyytyväisiä.

– ”Yksityisautodiktatuurin Mekassa” eli Los Angelesissa 100.000 kansalaista valtaa keskustan katuja kerran vuodessa.

– Italian Sienassa toteutuu se Italian tunnettu kotoisa turistiviihtyminen. Kapeilla autottomilla kaduilla aistitaan värit, hajut ja miellyttävät kävelyetäisyydet.

– Melbournessa keskustan kujat ahdistavia rännejä. Nyt 500 kujaa  viihtyisiä väyliä jalankulkijoille pikkuravintoloineen.

Tanskalaisarkkitehti  Gehlin mielestä n. kuusikerroksiset talot ovat sopivia miellyttävään kaupunkiasumiseen. Liian korkeista taloista on liian pitkä matka mukavaan liikkumiseen.
Nettisivumme uusiutuvat
9. marraskuuta 2014 21:26

Rakkaat lukijamme! Sivumme kokevat lähes täydellisen uudistuksen. Kuukausittain tulee sarjakuvia ynnä muita.

Johtokuntamme uusi jäsen Mika Välipirtti on uudistuksen takana.

Malttakaa odottaa. Viimeistään vuoden loppuun mennessä ne avautuvat.

Linja-auto alkaa olla uhanalainen laji tyhjenevällä maaseudulla!
25. lokakuuta 2014 17:51
http://4.bp.blogspot.com/-9JX1E37AS1A/TyuBIwpgefI/AAAAAAAAC1w/FYapPMCEt8U/s1600/00+TKH-57+JL+somero.jpg
http://4.bp.blogspot.com/-9JX1E37AS1A/TyuBIwpgefI/AAAAAAAAC1w/FYapPMCEt8U/s1600/00+TKH-57+JL+somero.jpg

Entinen liikennöitsijä ja nykyinen linja-autohistorioitsija Voitto Tähtivuori nosti syyskokouksessamme 15.10 erittäin ajankohtaisen aiheen eli linja-autoliikenteen tulevaisuuden. EU:n palvelusopimusasetus avaa kaukoliikenteen kilpailulle. Nykyinen siirtymaika ulottuu vuoteen 2019. Kilpailu tulee mullistamaan asetelmat. Maaseudun vuorot ovat kadonneet yhä kiihtyvää vauhtia. Vielä nykyäänkin liikennöitsijät ajavat maaseudulla myös tappiollisia vuoroja. Tämän on mahdollistanut velvoitteet, tuottoisempien pääväylien vuorot sekä joukkoliikennetuet. Halpayhtiön liikennejohtaja sanoo Suomen Kuvalehden haastattelussa, ettei ole edes ekologisesti järkevää viedä yhtä mummoa bingoon 50 matkustajan bussilla. Tottahan tuokin on. Maaseutu tyhjenee ja kierre synkkenee. Kannattaa muuten lukea tämä 9-sivuinen ”Kuka pysyy kyydissä” – artikkeli numerosta 32/2014.

Halpabussiyhtiöt Onnibus ja Onniexpress keräävät kermat valtakunnallisilla pikavuoroverkoilla. Skottimiljonääri Sir Brian Souter häärii taustalla. Nuori polvi osaa näppärästi käyttää verkkopalveluja ja hyötyä halpatarjouksista. Syrjäseutujen vanhempi väki on siirtynyt lakkautettujen linjurivuorojen jälkeen taksikyyteihin, jotka Kela korvaa. Kunnat ja valtio ovat maksumiehinä.

Tietysti olkaamme tyytyväisiä, jos yksityisautoilijat siirtyvät käyttämään kaksikerroksisia linjureita isojen kaupunkien välillä mutta mutta…

Risto Larjavaara

Ikuinen valitus bensan kalleudesta epärehellistä
9. lokakuuta 2014 20:39
http://yle.fi/aihe/sites/aihe/files/migrated/tiede_blogit/body_images/20120216-1635_jpeg_img_2010_00073896.jpg (9.10.2014)

Eurostat julkaisi äskettäin hintavertailuja 28 euroa käyttävän valtion keskuudessa. Karkeasti yleistäen totuus Suomen erityisestä kalleudesta on aikamoinen harhaluulo, sillä halvat maat ne saattavatkin olla kalliita. Esim. Virossa viina on virolaisille 9 prosenttia kalliimpaa kuin euroja käyttävissä maissa keskimäärin. Yksinkertainen ja oikaudenmukainen selitys on palkkatasot ja ostovoima.

Kuinka tuttua on tv-uutisista toistuvasti esitetty näytelmä, miten bensapumpun ääressä autoilijat voihkivat, miten kipuraja on jo ylittymässä. Kertaakaan en ole nähnyt uutisissa kysyttävän bensanhinnoista jalankulkijoilta, pyöräilijöiltä tai joukkoliikenteen käyttäjiltä.

Eurostatin tilastojen mukaan sähkön ja polttonesteiden hinnoissa Suomi on peräti 12 prosenttia euroa käyttävien valtioiden alapuolella! Esimerkiksi Portugalissa bensan hinta on samoissa lukemissa kuin Suomessa, mutta palkat siellä ovat reilusti puolet alempia. Viimeisen 20 vuoden aikana Virossa bensan hinta on kolminkertaistunut ollen nykyään hiukan yli 1,30 euroa (Latvia samoissa lukemissa). Suomessa hinta on tällä hetkellä runsaat 1,50 euroa. Palkkataso on Härmässä kuitenkin aivan toista luokkaa kuin Baltian maissa.

Rehellisyys kunniaan!! Ja nyt puhuin nimenomaan bensan hinnoista verrattuna nettopalkkatuloihin enkä mistään muusta (autoilun kokonaiskustannukset, autoverojen osuus jne.).

Risto Larjavaara
Enemmistö toimii
29. syyskuuta 2014 18:57
Mika Välipirtti toisessa rivissä oikeimmalla

http://www.hepo.fi/wordpress/wp-content/uploads/2014/09/pyoraliitto-perustamiskokousvaki.jpg (27.9.2014)

Tampereella perustettiin 14.9 Pyöräliitto, joka toimii pyöräilijöiden valtakunnallisena edunvalvojana. Samalla se liittyi ECF (European Cyclists` Federation) liittoon. Enemmistön edustajana Mansessa oli Mika Välipirtti.

Eilen postitettiin jäsenille Enemmistö 2/2014 -lehtinen.

Syyskokouksessa ke 15.10. yhdistyksen vpj. Tuomas Mänttäri kertoo liikennekokemuksistaan Euroopassa alkaen klo 18.00. Sitä ennen 17.30 Enemmistön sääntömääräinen kokous.

Paikkana on kahvila Annan Ostari Fredrikinkatu 32:ssa Hesassa.

Suomalaisella ratikalla Saksaan
17. syyskuuta 2014 20:06
http://www.transtech.fi/image.php?blob_id=668 (17.9.2014)

Johan on aikoihin eletty! Berliinissä on 23-26.9 maailman suurimmat kiskoliikenteen messut. Sinne lähti Otanmäen Transtechin uusi upea ratikka, joIta on jo nähty Helsingin liikenteessä.

Ensi vuoden lopussa niitä alkaa tulla pääkaupunkiin kolmen viikon välein kuin ”makkaroita makkaratehtaasta”, kuten HKL:n kehittämispäällikkö Ollipekka Heikkilä luonnehtii Hesarissa 16.9. Helsinki on tilannut niitä yhteensä 40 kappaletta.

Berliinin messuille lähtenyt mallikappale on väritykseltääm poikkeava eli valkoista ja kultaa. Aikoinaan Helsingissä tehtiin emämöhläys, kun ratikoita alettiin maalata ikävän harmaan ja oranssin sekamelskaksi.. Onneksi virhe tajuttiin ja palattiin perinteisiin keltaisen ja vihreän väreihin. Suuren kunnian väritaistelun voittamisessa kuuluu Enemmistön perustaja-aktiiville ja pitkäaikaiselle kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsenelle Lauri ”Lasse” Nordbergille.

Olisi se upeaa, jos suomalaisille ratikoille löytyisi maailmanmarkkinat. Monissa maanosissa on nimittäin parhaillaan tapahtumassa raitioliikenteen uudelleen tuleminen.

Ruotsalaiset suomalaisia huomaavaisempia suojateillä
8. syyskuuta 2014 20:46
http://www.kaupunkifillari.fi/wp-content/uploads/2012/05/tukholma_esteett%C3%B6myys.jpg (8.9.2014)

Naapurimaissa matkustellessa huomaa helpolla, miten Virossa autoilijoiden huomaavaisuus on parantunut olennaisesti suojateiden luona. Ruotsihan on ollut perinteisesti Suomen edellä suojatiekohteliaisuudessa jo siitäkin syystä, että siellä sakotetaan törkeyksistä ripeästi.

Liikenneturva kartoitti heinäkuussa Ruotsissa ja Suomessa kansalaisten mielipiteitä suojatieturvallisuudesta. Ruotsissa 84 % piti autoilijoiden toiminnan suojatiellä olevan huomaavaista, kun suomalaisista näin arvioi vajaa 60 %. Ruotsalaisista kuljettajista melkein kaikki ilmoittivat antavansa lähes aina jalankulkijalle tietä suojatiellä.

Kyselytutkimuksesta löytyy tarkemmat tiedot otsikon mukaisesti Liikenneturvan verkkosivuilta. https://www.liikenneturva.fi/fi/ajankohtaista/tiedote/ruotsalaiset-suomalaisia-huomaavaisempia-suojateilla

Toistettakoon tässä se tuttu Suomen lain kohta, jossa ajoneuvon kuljettaja velvoitetaan antamaan esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.
Asuntoja ja raideliikennettä
30. elokuuta 2014 10:14
http://suomenkuvalehti.fi/wp-content/uploads/sk/files/Uutisen%20kuvat/aamuruuhka.jpg (30.8.2014)

Alkuviikosta valtio ja pääkaupunkiseudun kunnat sopivat runsaasta asuntotuotannosta, joka liittyy paljolti ratahankkeisiin. Helsinki saa 100 miljoonaa Pisara-rataan, Espoo saa 240 miljoonaa länsimetron jatkoon. Vantaalla kehärata on valmistumassa ja sen liityntäpysäköintiin tulee löytymään rahaa. Kyllä Enemmistö luonnollisesti kannattaa tiiviimpää asuntorakentamista raideliikenteeseen liittyen.

Lähitulevaisuudessa metro valmistuu Matinkylään asti. Silloin Länsiväylän joukkoliikennekaistat ovat uuden tilanteen edessä. Annetaanko ne yksityisautoille? Silloin väylä houkuttelee entistä enemmän ajamaan Helsingin keskustaan, jolloin Ruoholahti tukkeutuu ruuhka-aikana entistä enemmän. Keskusta ei kertakaikkiaan kaipaa lisääntyviä automääriä. Jätetäänkö joukkoliikennekaistat takseille, vähemmän saastuttaville henkilöautoille ja harvemmalle linjuriliikenteelle vai tehdäänkö väylästä moderni kaupunkibulevardi?
Runsas istuminen lisää kuolemanriskiä
22. elokuuta 2014 12:06
http://www.raitio.org/ratikat/ruuhkara/tt1.jpg
http://www.raitio.org/ratikat/ruuhkara/tt1.jpg (22.8.2014)

UKK-instituutin tiedotteessa 7.8.14 tuotiin jälleen esille runsaan istumisen isot vaarat. Toki kuolema tulee väistämättä jokaiselle ennemmin tai myöhemmin. Monien tuki- ja liikuntaelimien vaivojen taustalla on pitkäkestoinen istuminen. Siksi suositellaan vahvasti kävely- ja pyöräilymatkojen lisäämistä.

Viesti on jälleen luja tuki ikiaikaiselle enemmistöläiselle ajattelulle. Mehän olemme saarnanneet yli 40 vuotta jalankulkua, pyöräilyä ja joukkoliikenteellä matkustamista. Emme sentään ole esittäneet suositusta seistä busseissa, ratikoissa ja junissa. Tosin ruuhka-ajat ovat edesauttaneet seisomista. Yksityisautoilijoille ei teknisistä syistä voida antaa suositusta ohjata tai olla matkustajana seisaaltaan.

Risto Larjavaara
Pohjanmaan rata
11. elokuuta 2014 12:40
http://portal.liikennevirasto.fi/portal/pls/portal/docs/1/32604004.JPG
http://www.kulttuuriperintokasvatus.fi/@Bin/129154/Etel%C3%A4-pohjanmaa%20juna.jpg (11.08.2014)
http://www.kulttuuriperintokasvatus.fi/@Bin/129154/Etel%C3%A4-pohjanmaa%20juna.jpg
http://www.kulttuuriperintokasvatus.fi/@Bin/129154/Etel%C3%A4-pohjanmaa%20juna.jpg (11.08.2014)

Pohjanmaan rata on Suomen tärkeimpiä rataosuuksia. Se tarkoittaa 335 kilometrin osuuttaa välillä Seinäjoki – Kokkola – Ylivieska – Oulu.  Rata valmistui vuonna 1885. Nykyaikana ihmetyttää, miten 1800-luvulla tällainenkin pitkä osuus rakennettiin muutamassa vuodessa.

Rataa on hitaasti ehostettu. Työmaat ovat kesäisin haitanneet vuodesta toiseen. Ei ole mukavaa hypätä junasta linjuriin ja taasen takaisin  raskaiden matkatavaroiden kanssa.

Edistystä kuitenkin tapahtuu. Ouluun on valmistunut uusi junavarikko. Junat voidaan huoltaa Helsingin lisäksi Oulussa. Kaksiraiteiset osuudet lisääntyvät pätkittäin.  Käytännössä Tikkurila-Oulu väli voidaan ajaa jopa 200 kilometrin nopeudella.

Nyt valtion lisäbudjetissa esitetään 17 miljoonaa euroa ratakorjausten loppuunsaattamiseksi. Kaukaisessa tulevaisuudessa pitäisi Ylivieska-Oulu osuus saada kaksiraiteiseksi (=kaksi raideparia). Enemmistö toki toivoo kaukaisen sanan korjaantuvan lähitulevaisuudeksi!
Kriittisiä pyöräretkiä jo kaukaa viime vuosituhannelta
30. heinäkuuta 2014 16:49
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t31.0-8/c0.35.851.315/p851x315/1244031_591268977581171_1724255972_o.jpg (30.7.2014)

Helsingissä on järjestetty niitä kaiketi jo vuodesta 1987. Taustatahoja ovat viime vuosina olleet Maan ystävät ja Helsingin Polkupyöräilijät. Kesäkuussa pyöräilitiin Hämeentien pyöräväylien puolesta. Kaupunkisuunnitteluvirasto valmistelee suunnitelmaa Hämeentien muuttamista joukkoliikennekaduksi. Kuntalaisaloitteen voi kirjoittaa osoitteessa http://hameentie.fi/

Seuraava reissu on 12.8 klo 17.30 ja lähtö Narinkkatorilta. Tänä vuonna pyöräillään 9 kertaa.

Täytyy antaa kaikki kunnia järjestäjätahoille. Vielä elää voimissaan kansalaisaktivismi!

http://kriittinenpyoraretki.fi/
Kyllä autoala jaksaa lobata valtiota!
16. heinäkuuta 2014 11:18
http://im.mtv.fi/image/366210/landscape16_9/1024/576/df0bcf6c08845128548623daeb1930bc/ep/1461930.jpg (16.7.2014)

Autoala esittää, että tuettaisiin jopa 1500 eurolla autoilijaa, joka vaihtaisi yli kymmenvuotiaan romuttamiskuntoisen kärrynsä uuteen. Liikenne- ja viestintäministeriön suunnitelmien mukaan autoala maksaisi 500 ja valtio 1000 euroa. Huh! Mitkähän romuautoilla ja romutustodistuksilla syntyvät mustan pörssin markkinat syntyisivät?

Hei!

Miksei valtio voisi tukea 1000 eurolla vanhasta autosta suomalaiseen polkupyörään siirtyjään. Näin pyöräkauppa elpyisi ja suomalainen teollisuus saisi lisää työpaikkoja ja ennenkaikkea saastuttaminen vähenisi.

Hei!

Miksei valtio voisi tukea 1000 eurolla vanhasta autosta luopujaa, joka siirtyisi joukkoliikenteen käyttäjäksi. Näin joukkoliikenne saisi lisää matkustajia ja ennenkaikkea saastuttaminen vähenisi.

Risto Larjavaara
Aavekuskin arvoitus
3. heinäkuuta 2014 21:12
http://kirjasto.poytya.fi/kilpailu/kummitusauto.jpg (3.7.2014)

Laitetaan näin sydänkesän kevennykseksi tositarina parin vuosikymmenen takaa Alahärmän (nyk. Kauhavaa) taajamasta. Jutun lähetti tamperelainen lukijamme.

Enemmistö/Majoritet 1/2014 muistutti taas aiheesta, josta olen aikonut lehteen kirjoittaa jo ajat sitten. Tämä on humoristinen tarina mutta samalla tositarina parin vuosikymmenen takaa Alahärmän (nyk. Kauhavaa) taajamasta.

Oli syksyn sumuinen ilta.

Löhösin sohvalla yksin kotona omakotitalossa Alahärmän Liinamaantiellä. Ovikello soi ja oven takana seisoi hiukan nuhjuinen mieshenkilö:”Autoni sammui tuohon kadulle,tulisitko vähän työntämään ….”. Siinä asia.

Lähdimme tutkimaan tilannetta ja totesin etten noin kookasta autoa lähde työntämään, otetaan pihassa seisova kuplavolkkari ja vedetään sammunut käyntiin. Ehdotus sopi vieraalle,hinausköysikin löytyi ja saatiin kiinnitetyksi. Vieras istui autoonsa ja sitten minä kuplaan. Lisäsin asteittain kuplaan kierroksia ja kiihdytin nopeutta sopivan tasaisesti. Sitten tuli risteys,käännös jyrkästi oikealle. Ja yllätys. Hinattava puskikin suoraan ja kuplankin perä luisti kadun reunaan.

Hämmästykseni oli suuri. Hinattava auto oli tyhjä. Ovet kiinni ja auto aivan ehjä.

Tienoo täysin hiljainen.

Alahärmässä liikkui tuolloin juttuja mustapukuisesta liftarista joka hävisi yhtäkkiä jälkiä jättämättä. Kunnanjohtajallekin kuulemma oli käynyt näin :).

Minä tiedän nyt miltä tuntuu kun fyysisesti täysin havaittava ihminen katoaa autostaan. Se tunne ei unohdu koskaan.

No, löytyi kuitenkin selityskin. Olin juuri lähdössä takaisin tutkimaan outoa tilannetta kun vieras kävelee vastaani (valaisemattomalla kadulla) ja nolona selittää:”Jäin autosta”. Sinähän menit autoosi, näin selvästi, kummastelin. ”Joo mutta sitten huomasin että avaimet jäivät takaluukkuun ja lähdin hakemaan niitä kun sinä lähdit vetämään, huusin mutta et kuullut”.

Tapahtuneen taustamuuttujia olivat tietysti valaisematon katu, Kuplan sumuiset ikkunat ja kierroksia ottavan Kuplan järeä ääni.

MUTTA -vielä juridiikkaa. Jos tuossa risteyksessä olisi tullut kolari jossa kolmas osapuoli olisi loukkaantunut tai muuten kärsinyt. KUKA OLI SYYLLINEN/VASTUULLINEN?

Kyselee
Pentti Kauppi, mies joka hinasi tyhjää autoa.

Myönteiset raideliikenneuutiset jatkuvat
24. kesäkuuta 2014 23:37
http://portal.liikennevirasto.fi/portal/pls/portal/docs/1/24812004.JPG (24.6.2014)

Edellisessä blogissamme ”Ratikkahistorian havinaa Mansesta” iloitsimme Tampereen päätöksestä. Heti samalla viikolla uudessa hallitusohjelmassa lyötiin mainiot juhannuslöylyt raideliikenteelle. Ei sentään höyryjunia vaan riihikuivaa rahaa tulevaisuuden Pisara-radalle, länsimetron jatkamiseen Matinkylästä ja Tampereen ratikkasuunnitelmille.

Kerrassaan viisaita päätöksiä sadoiksi vuosiksi ja tämän hetken työllistämiseen!

Ratikkahistorian havinaa Mansesta
18. kesäkuuta 2014 20:19
http://www.kaupunkiliikenne.net/tampere.htm (18.6.2014)

Tampereen kaupunginvaltuusto päätti 16.6 selvällä enemmistöllä 48-18, että Tampereelle rakennetaan kaksi raitiovaunureittiä. Pitkään jatkanutta suunnittelua jatketaan yleissuunnitelman pohjalta. Juku, Suomeen saataisiin toinen ratikkakaupunki. Aikoinaan oli Viipurissa ja vielä 1970-luvulle Turussa.

Euroopassa ja Yhdysvalloissa on viime vuosina tapahtunut varsinainen renessanssi raitiovaunujen paluusta kymmeniin kaupunkeihin.

Viime vuoden kevätnumeromme teemana oli raitiovaunut mm. Tampereella ja Turussa. Toivottavasti kyseiset kaupungit tulevat kilvoittelemaan, kumpi rakentaa komeamman verkoston.

Hesassa spåra, Mansessa mikä?
Amsterdam. Amsterdam
13. kesäkuuta 2014 13:34
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c7/Cycling_in_amsterdam.JPG (13.6.2014)

Uusimmassa ET -lehdessä nro 10 (28.5) on mainio monisivuinen juttu esimerkkikaupungista pyöräilyn suhteen. Siinä hehkutetaan asiallisesti oikeata kaupunki- ja liikennesuunnittelua.

Annetaan suomalaisen Tuula Keson, joka on asunut yli puolet elämästään Amsterdamissa eli 33 vuotta sanoa mielipiteensä:

Hollannin ja Suomen pyöräilytavoissa on selkeä ero. Suomessa fillaristeille ei ole aina merkitty selkeää ajorataa eli he voivat joutua jalkakäytävillä ajamaan jalankulkijoiden rinnalla.. Hollannissa pyöräilijöillä on melkein aina omat YKSISUUNTAISET kaistat, joten vastaantulijoita tai kävelijöitä ei tarvitse varoa.

Tuula Karo kauhistelee Helsingissä kaaosta, jossa pyöräilijät puikkelehtivat samaa kaistaa molempiin suuntiin ja välillä melkein jalankulkijoita hipoen.

Kannattaa lukea ”Ajamisen mallia Amsterdamista” -artikkeli kokonaan!

Pitkäsilta vain joukkoliikenteelle ruuhka-aikana
24. toukokuuta 2014 21:24
http://www.raitio.org/news/uutis11/uukuva11_5/pitkasilta_10_jyla.jpg (24.5.2014)

Jokainen Helsingin liikennesuunnittelua viime vuosikymmeninä seurannut muistaa, miten Krunikasta Merihakaan yksityisautoilun edistämiseksi valmistuneen Hakaniemen sillan jälkeen Pitkästäsillasta tehtiin joukkoliikennesilta ruuhka-aikana ruuhkan suuntaan. Se oli aikanaan hyvin edistyksellinen ratkaisu, jota ei olisi pitänyt lopettaa!

Nyt tuhannet ja tuhannet ovat myöhästyneet ties mistä, kun liikennekaaos jumiutti liikenteen kiskotöiden takia. Ruuhka-aikana lähes jokaisessa bussissa on yhtä monta matkustajaa kuin keskimäärin 40 yksityisautossa, jotka vievät tilaa kymmeniä kertoja enemmän kuin bussikaistojen linjurit.

Enemmistö ry. vaatii Pitkäsillan palauttamista joukkoliikennesillaksi ruuhka-aikoina!
Kiinan utooppiset raidesuunnitelmat
19. toukokuuta 2014 20:41
http://deserttan.pbworks.com/f/russia-MapAlaskaBeringSea.gif (19.5.2014)
Kevätkokouksessamme alustin paitsi Pohjois-Korean junamatkastani Pekingistä Pjongjangiin myös Kiinan mahtipontisista rautatiesuunnitelmista. Nyt Kiina panee vielä paremmaksi. Äskettäin ilmestyneessä China Daily -lehdessä heitetään hurja suunnitelma! Beringinsalmen alittavaan 200 kilometrin pituiseen tunneliin sukellettaisiin luotijunamaisin vauhdein eli noin 350 km/t.

Rata Siperian, Alaskan ja Kanadan kautta Yhdysvaltain suuriin kaupunkeihin toisi mittaa noin 13 000 kilometriä eli huomattavasti enemmän kuin maailman pisimmällä Siperian radalla.

Lehden mukaan Kiina rahoittaisi koko projektin. Utopioita pitää olla ja hyvä niin!!

Risto Larjavaara
Helsinginkadun ylittävä kevyen liikenteen silta
7. toukokuuta 2014 18:02
http://www.hs.fi/kaupunki/a1397273371365 (7.5.2014)

Hesarin (5.5) mukaan HIFK voikin saada jäähallinsa Mäntymäelle. Samassa artikkelissa hahmotellaan kevyen liikenteen siltaa Helsinginkadun ylitse pääradan vieressä. Toistettakoon Enemmistön kanta sillan oikeasta paikasta. Luontevin reitti Nordenskiöldinkadun komealta Auroransillalta kulkee Uimastadionin ja Talvipuutarhan ohitse Töölönlahdelle yli vilkasliikenteisen Helsinginkadun Mäntymäen reunalta eikä Pääradan reunalta. Miksi pyöräilijöiden pitäisi kiertää näin kaukaa päästäkseen jatkamaan sujuvasti Töölönlahden loistavaa väylää pitkin ydinkeskustaan.

Aiheesta enemmän löytyy klikkaamalla yläpalkin Arkistoa ja sieltä Enemmistö 2 /2013 -lehden pääkirjoitus!

Pyöräilyelokuvia kesällä 13.7.-17.8.
23. huhtikuuta 2014 19:54
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/fi/3/3a/Polkupy%C3%B6r%C3%A4varas_ital_juliste.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/fi/3/3a/Polkupy%C3%B6r%C3%A4varas_ital_juliste.jpg (23.4.2014)
KAVAssa eli Kansallisessa audiovisuaalisessa instituutissa eli yksinkertaisemmin entisellä nimellään Suomen elokuva-arkistossa esitetään sydänkesällä fillarileffoja Polkupyörävarkaista Lystikkäisiin kirjeenkantajiin. Bellevillen kolmosissa mennään animaatiomuodossa Tour de Franceen. Paikkana tietysti Helsingin Orion -teatteri (https://kavi.fi/)

Enemmistön kevättilaisuus pidettiin kahvila Annan Ostarissa ja tila täyttyi täydellisen sopivasti.

Kevätpörriäisemme on postitettu jäsenille ja jaettu  lukuisiin paikkoihin (mm. Helsingin kaupunginvaltuustolle ja Kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnitteluosastolle).

Lähikuukaudet Enemmistö 1/2014 -lehteämme on myynnissä Espan Akateemisen Kirjakaupan lehtihyllyillä kohtuuttomaan yhden euron hintaan!

Autottomin paikka ydinkeskustassa
18. huhtikuuta 2014 15:12
http://www.hs.fi/juttusarja/kaisaniemi/artikkeli/Maine+ja+pimeys+luovat+pelkoa+Kaisaniemen+puistoa+kohtaan/1135229999514 (18.4.2014)

Näin pääsiäisen hiljaisuuden aikana annan rauhallisen vihjeen paikasta Helsingin ytimessä, jonne ei ikinä eksy yksityisautoja. Se sijaitsee Päärautatieaseman pitkien laiturien päässä lähellä Kaisaniemen ravintolaa. Sinne on rauhoittavaa kävellä eikä siellä ole juuri ikinä ketään muuta. Valoa ja aurinkoa riittää. Ainoa liikennemelu on lähtevät ja tulevat junat, jotka ovat minulle mieluisia ääniä.

Viime ajat on voinut seurata radan varteen valmistuvia taloja. Monet ovat suuttuneet. kun avoin panoraama Eduskuntatalolta Siltasaareen on käytännössä katkennut. Voi kuitenkin kysyä, miksi ihmeessä pääkaupungin ydinkeskustassa pitäisi olla tuollainen rakentamaton jättialue. Mielestäni kiinteyttäminen on ollut välttämätöntä.

Alueesta on tulossa ihan mielenkiintoinen. Toivottavasti vuonna 2018 valmistuva puuarkkitehtuuria edustava Keskustakirjasto kruunaa alueen. Vanhan tiilimakasiinin rippeet on syytä kunnostaa muistoksi alueen rautatiehistoriasta.

Risto Larjavaara

Enemmistön lehti ja kevätkokous
9. huhtikuuta 2014 20:44

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/c0.0.851.315/p851x315/335663_209212752542259_254552681_o.jpg (9.4.2014)

Postitamme Enemmistö 1/2014 -lehden tiistaina 8.4 kakkospostissa eli se tullee jäsenille torstaina. Lehti on 16-sivuinen ”matkailunumero”. Viron liikennemaailma on keskeisesti esillä.

Kevätkokouksemme pidetään Fredrikinkatu 32:ssa kahvila Annan Ostarissa tiistaina 22.4.
Pj. Risto Larjavaara kertoo junamatkastaan Pekingistä Pjongjangiin Pohjois-Koreaan. Myös Kiinan kehittyvät rautatiet tulevat esille.
Alustus alkaa 18.00.
Sääntömääräinen kevätkokous puoli tuntia aikaisemmin eli 17.30.

Kulkulaari on kävelyn ja pyöräilyn tietopankki
1. huhtikuuta 2014 20:06
http://www.poljin.fi/sites/default/files/styles/page_main_image/public/kulkulaari.jpg?itok=wGbicuZ5 (1.4.2014)

Kansallinen tietopankki tarjoaa ajankohtaisia julkaisuja kävelyn ja pyöräilyn teemoista. Tietoa löytyy liikennejärjestelmistä, maankäytöstä, terveystekijöistä ja esim. seminaareista. Kulkulaariin on kerätty myös ohjelmia ja parhaita käytäntöjä sekä malliesimerkkejä kansalliselta ja kansainväliseltä tasolta. Pyöräilykuntien verkosto ylläpitää Kulkulaaria. http://www.kulkulaari.fi/fi

Enemmistö ry – Liikennepoliittinen järjestö