Enemmistö ry. on toiminut vuosikymmeniä järkevän liikenteen puolesta.

Taustatietoa Enemmistöstä

Liikennepoliittinen yhdistys Enemmistö r.y:n ensimmäisen puheenjohtaja ja perustajajäsen Asko Salokorpi muistelee alkuaikoja. Kun Enemmistö perustettiin syksyllä 1968, tilanne oli sellainen, että tärkeimmät paikat, joissa liikennepolitiikkaa suunniteltiin, olivat hyvin autohenkisten henkilöiden miehittämiä. Helsinki teetti Smith & Polvisella surullisen kuuluisan liikennesuunnitelman, jossa ei nähty kaupungissa juuri muita arvoja kuin liikkuminen yksityisautoilla. Laajat kaupunkirakenteellisesti arvokkaat alueet ja asukkaiden viihtyvyys oli uhrattu uusille, amerikkalaishenkisille moottoriväylille.

Liikennesuunnittelu oli autoistumisen myötä irrottautunut muusta kaupunkisuunnittelusta omaksi teknokratiakseen eikä suunnittelevilla insinööreillä ollut muuta taustaa kuin rajoittunut tekninen koulutuksensa. Enemmistö-liikkeelle halusivat vastustajat antaa radikaalin, kumouksellisen leiman, vaikka kysymys oli juuri päinvastaisesta. Uusi liikennepoliittinen yhdistys pyrki vastustamaan liian radikaalia elämänympäristön muutosta ja säilyttämään perinteisen, ihmisen itseään varten luoman ympäristön. Ei ollut mikään sattuma. että samat henkilöt, jotka toimivat Enemmistössä, osallistuivat kamppailuun Käpylän puutarhakaupunginosan ja muiden arvokkaiden ympäristöjen säilyttämisen puolesta. p.s. Paljon lisää Enemmistön historiasta löytyy teoksesta TANSSIVA KATUSULKU – kestävän kehityksen tositarinoita Helsingin seudulta (Sarmala Oy 2002). Teoksessa on monien muidenkin inhimillisempää liikennepolitiikkaa ajaneiden ja ajavien järjestöjen esittelyä.

Enemmistö ry. on toiminut vuosikymmeniä järkevän liikenteen puolesta. Helsingissä Aleksanterinkadusta haluttiin tehdä kävelykatu jo 1960-luvun lopulla.

Ohessa muutamia mielenkiintoisia kuvia yhdistyksen toiminnasta vuosien varrella.