Kansantaloudellisesti tehtiin ikävä virhe, kun länsimetron asemat rakennettiin itämetron asemia lyhyemmiksi. Sen seurauksena metrojunat tulevat väistämättä ruuhka-aikoina käymään ahtaiksi. Ymmärrettävästi asemien läheisyyteen rakennetaan tiivistämällä yhä lisää. Mikä ratkaisuksi? Espoon asemahalleja ei enää voida pidentää kuuden vaunun eli kolmen vaunuparin mittaisiksi.
Triplan kauppakeskuksen alla Pasilassa on valmis tilavaraus metrolle. Samoin Kampin metroaseman alla on toinen halli, jossa on valmiit sepeliraidepohjat etelästä pohjoiseen suunniteltua metrorataa varten.
Tällä ratkaisulla Pasilassa saadaan junapainetta helpotettua ahtaalle päärautatieasemalle. Kallion toivomat nopeammat kävelyt metrosta juniin toteutuisivat Pasilassa. Kampin ja Pasilan välinen yhdysrata olisi paljon nopeammin rakennettavissa ja oleellisesti halvempi ratkaisu kuin Pisararata. Jotta tämä yhtälö kävisi tajuttavaksi, luonnollisesti joka toiset tai useammatkin lyhyemmät metrojunat jatkaisivat länsimetron rakenteilla olevalle tulevalle pääteasemalle Kivenlahteen.
Risto Larjavaara
Helsinki
Mielipidekirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomissa 19.1.2020